Saturday, September 13, 2008

Kuih Keria

kuih keria bs

at last...siap gak keria aku!sebenarnya b4 berbuka aku smpt greng 4 ketui jek...time bbuka try seketui...hmpeh...terkeras!nak nangis...dah ar asben aku smgt nak mkn...aku rsa dah uli elok ubi n tepung...almaklumlah 1st time wat kuih ni...lgpun aku jrg wat kuih heee haru...terlebih tepung!geram tul...

so lps buka aku pun memulakan projek membega blk keria aku!seb bek ada aku tinggalkan sket lg ubi dlm fridge...kunun2 nak greng...x jd la nmpknya...aku pun rebus blk ubi & tmbah dlm adunan 1st...at last...jeng jeng jeng...asben aku puji sdp!elok lembut!puas hati aku dpt gak bg asben aku mkn keria fav dia...

resepi...

2 ketul ubi keledek
1 cwn tepung gandum
secubit garam

utk sira
1 cwn gula pasir
1 cwn air

cara2

korg uli la ubi keledek yg dah direbus ngan tepung...pastu utk sira msk gula n air smpai gula tu mcm tali2 halus...then msuk kan keria yg dah di greng...kacau smpai gula jd keping2 kaca...siap...nak lg detail tgk kat cni...